ISO/IEC 27001 - E-System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji

Idź do spisu treści

Menu główne:

Ochrona informacji > System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji

PN-ISO/IEC 27001:2014 Technika informatyczna – Techniki bezpieczeństwa – Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji – Wymagania
PN-ISO/IEC 27002:2014 Technika informatyczna – Techniki bezpieczeństwa – Praktyczne zasady zarządzania bezpieczeństwem informacji (norma dostarcza wskazówek do wdrożenia, które mogą być wykorzystane podczas projektowania zabezpieczeń)
PN-I-13335-1:1999 Technika informatyczna – Wytyczne do zarządzania bezpieczeństwem systemów informatycznych – Pojęcia i modele bezpieczeństwa systemów informatycznych

Na przestrzeni ostatnich lat wiele organizacji wdrażało i doskonaliło własne, autorskie metody zabezpieczania informacji.
Pojawiły się wtedy normy, zalecenia, technologie i tzw. „dobre praktyki” dotyczące zabezpieczania informacji.
Różnorodność opracowanych metod oraz systemów chroniących informacje stała się barierą dla organizacji (niewspółmierność i autonomiczność poszczególnych metod zabezpieczeń).
Doprowadziło to do podjęcia decyzji o standaryzacji procesów związanych z bezpieczeństwem informacji (zadania podjęła się Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna – ISO International Organization for Standardization)


  • W 2000 r. zostaje wydana pierwsza wersja normy ISO/IEC 17799, która była kopią brytyjskiego standardu BS 7799-1 z 1995 r.

  • W 2005 r. norma ISO/IEC 17799 została zaktualizowana a następnie przemianowana na normę ISO/IEC 27002

  • Drugi standard stanowi ISO/IEC 27001, która pochodzi od brytyjskiego dokumentu BS 7799-2 z 1999 r. i określa wymagania związane z ustanowieniem Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI) – najnowsze wydanie polskiego tłumaczenia ISO/IEC 27001:2014

  • Owocem prac związanych z ujednolicaniem standardów w zakresie zarządzania bezpieczeństwem informacji jest grupa norm ISO 27000 (ogromne zainteresowanie tematyką SZBI spowodował że komitet normalizacyjny zarezerwował aż 60 numerów dla tej części standardów)


Podstawowe pojęcia:

  • system zarządzania bezpieczeństwem informacji -  część całościowego systemu zarządzania, oparta na podejściu wynikającym z ryzyka biznesowego, odnosząca się do ustanawiania, wdrażania, eksploatacji, monitorowania, utrzymywania i doskonalenia bezpieczeństwa informacji

  • aktywa - wszystko, co ma wartość dla organizacji

  • bezpieczeństwo informacji - zachowanie poufności, integralności i dostępności informacji; dodatkowo, mogą być brane pod uwagę inne własności, takie jak autentyczność, rozliczalność, niezaprzeczalność i niezawodność

  • poufność - właściwość polegająca na tym, że informacja nie jest udostępniana lub wyjawiana nieupoważnionym osobom, podmiotom lub procesom

  • integralność - właściwość polegająca na zapewnieniu dokładności i kompletności aktywów

  • dostępność - właściwość bycia dostępnym i użytecznym na żądanie upoważnionego podmiotu

  • zdarzenie związane z bezpieczeństwem informacji - zdarzenie związane z bezpieczeństwem informacji jest określonym stanem systemu, usługi lub sieci, który wskazuje na możliwe naruszenie polityki bezpieczeństwa informacji, błąd zabezpieczenia lub nieznaną dotychczas sytuację, która może być związana z bezpieczeństwem

  • incydent związany z bezpieczeństwem informacji - incydent związany z bezpieczeństwem informacji jest to pojedyncze zdarzenie lub seria niepożądanych lub niespodziewanych zdarzeń związanych z bezpieczeństwem informacji, które stwarzają znaczne prawdopodobieństwo zakłócenia działań biznesowych i zagrażają bezpieczeństwu informacji

  • zarządzanie ryzykiem - skoordynowane działania kierowania i zarządzania organizacją z uwzględnieniem ryzyka

  • szacowanie ryzyka - całościowy proces analizy i oceny ryzyka

  • analiza ryzyka - systematyczne wykorzystanie informacji do zidentyfikowania źródeł i oszacowania ryzyka

  • ocena ryzyka - proces porównywania oszacowanego ryzyka z określonymi kryteriami w celu określenia znaczenia ryzyka

  • postępowanie z ryzykiem - proces wyboru i wdrażania środków modyfikujących ryzyko

  • akceptowanie ryzyka - decyzja, aby zaakceptować ryzyko

  • ryzyko szczątkowe - ryzyko pozostające po procesie postępowania z ryzykiem

  • deklaracja stosowania - dokument, w którym opisano cele stosowania zabezpieczeń oraz zabezpieczenia, które odnoszą się i mają zastosowanie w Systemie Zarządzania Bezpieczeństwe Informacji danej organizacji

 
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego